Al is de fraudeur nog zo slim…

Een tandarts klopt aan bij zijn verzekeraar. Hij wil aanspraak maken op zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering omdat hij bij een auto-ongeluk een vinger zou zijn kwijtgeraakt. Die blijkt hij zelf te hebben geamputeerd. Een verhaal uit het oeuvre van Roald Dahl, bekend om zijn bizarre plots? Nee, dat is het niet. Het is een waargebeurd geval van fraude.

Verzekeringsfraude is aan de orde van de dag. Soms is de fraude niet erg slim en snel te doorzien. Maar steeds meer fraudeurs gaan zeer gewiekst te werk. Welke fraudes komen verzekeraars tegen?

Winterjas

Zoals de melding van een vakantieganger dat in Zuid-Afrika spullen van hem waren gestolen. Dat kan gebeuren. Maar een winterjas? Op een plaats waar de temperatuur in de betreffende periode niet onder de 25 graden komt? Bij de verzekeraar begonnen allerlei alarmbellen te rinkelen. Uit onderzoek bleek dat de gehele diefstal was verzonnen.

Verzekeraar bespaart € 1.200

En wat te denken van de man die aan zijn aansprakelijkheidsverzekeraar meldde dat hij per ongeluk de gouden ketting van een vriend in een afvalcontainer had gegooid? En toevallig werd die container ook nog eens diezelfde zaterdag geleegd! Wat bleek? In die gemeente worden op zaterdagen helemaal geen containers geleegd. De alertheid van de verzekeraar was goed voor een besparing van € 1.200.
Verzekeringsfraude komt op grote schaal voor. Soms ligt het bedrog er dik bovenop en kost het de verzekeraar weinig moeite om dat aan te tonen, soms is er meer onderzoek voor nodig.

Kickbokser loopt tegen de lamp

Het kan ook heel doorzichtig. Een kickbokser wilde letselschade vergoed krijgen. Hij zou zijn sport niet meer kunnen beoefenen omdat hij onder meer zijn nek niet meer kon draaien en zijn armen niet meer omhoog kon krijgen. Een paar maanden later vernam de verzekeraar dat hij weer aan wedstrijden meedeed en zelfs een partij won. Ontkennen had weinig zin, alleen al omdat zijn gezicht op affiches stond.

Verzonnen inbraak

Een man gaf aan dat bij een inbraak een televisie, camera en allerlei andere nieuwe apparatuur waren ontvreemd. Hij gaf een verkoopadres op, maar daar bleken die spullen niet te koop te zijn. Bovendien bleek dat het ingeslagen glas vóór de deur lag en niet erachter. Dat is op zijn minst opmerkelijk als een raam van buitenaf wordt ingeslagen. De verzekeraar was er snel uit: de inbraak was in scène gezet.

Fraudeur maakt denkfout

Ook de man die beweerde dat zijn tapijt door stormschade was verwoest, had zich wat beter moeten indekken. Volgens hem had de harde wind een steekvlam veroorzaakt in zijn gaskachel, waardoor het tapijt werd geruïneerd. Maar op het dak van zijn flat bleek helemaal geen kachelpijp te staan.

Leer fraude doorzien en aanpakken met praktijkgerichte opleiding

Wanneer is bij een verzekeringsaanvraag of schademelding nader onderzoek op zijn plaats? Hoe reageert een verzekeraar als een fraude wordt ontdekt? U weet het nadat u de opleiding Inleiding Fraudebeheersing Verzekeringsbedrijf heeft gevolgd. U leert:

  • Wat fraude is
  • Hoe u fraude herkent
  • Hoe u fraude onderzoekt

De opleiding is bedoeld voor de fraudeambassadeur, fraudecoördinator of fraudecontactpersoon bij een verzekeringsmaatschappij, intermediair of andere financiële instelling. Ook is de opleiding zeer geschikt om het fraudebewustzijn van alle medewerkers te verhogen.

Verdiepende leergang

NIBE-SVV biedt ook een verdiepende opleiding voor verzekeringsprofessionals die zich bezighouden met fraudebeheersing. In de leergang Coördinator Fraudebeheersing Verzekeringen krijgt u inzicht in de wetgeving, het uitvoeren van onderzoeken en het afwikkelen van fraudegevallen.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant

Heeft u vragen?

Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar. Op werkdagen van 08.00 tot 18.00 uur, m.u.v. vrijdag tot 17.00 uur. WhatsApp van 10.00-16.00 uur.

Vraag onze nieuwe studiegids aan

Het complete aanbod voor ambitieuze financieel dienstverleners ligt weer voor u klaar. Benieuwd naar ons volledige aanbod?

Nieuwe inzichten opdoen?

Het vakgebied van de financieel dienstverlener is én blijft flink in beweging. Meebewegen is noodzakelijk om uw waarde voor uw klant te behouden. Onze whitepapers helpen u om uw kennis up-to-date te houden en nieuwe inzichten op te doen.