Training Wwft: bestrijding witwassen begint bij eerste contact

Volgens de wet moet een medewerker van een financiële instelling in staat zijn om ongebruikelijke transacties te herkennen en dan adequaat te reageren. Dat geldt zeker voor degenen met klantcontact: of het nu de callcentermedewerker is, de accountmanager, de beleggingsadviseur of de jurist. Speciaal voor deze groep medewerkers heeft NIBE-SVV de training ‘Wwft voor iedereen met klantcontact’ opgezet.

Naleving Wwft lastiger dan gedacht

De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) eist van een financiële instelling dat ze ongebruikelijke transacties meldt bij de FIU-Nederland (FIU: Financial Intelligence Unit) en dat een cliëntonderzoek goed en volledig wordt uitgevoerd. Ken-uw-klant (KYC), het klantdossier actueel houden en transacties monitoren zijn de kernverplichtingen die voortvloeien uit de wet voor de medewerkers.
Maar dat is in de praktijk lastiger en minder vanzelfsprekend dan gedacht. Dat blijkt wel uit de boetes die enkele grote banken een tijd geleden kregen opgelegd van toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB). Ze hadden de klant onvoldoende gecontroleerd en het zo mogelijk gemaakt dat het door criminaliteit verworven geld ongestoord via Nederlandse bankrekeningen weggesluisd werd.

AFM: poortwachtersrol

Volgens de Autoriteit Financiële Markten (AFM) wordt het vertrouwen in de financiële sector geschaad als financiële ondernemingen (on)bewust een rol spelen bij financieel-economische criminaliteit. Digitalisering vergemakkelijkt deze criminaliteit nog eens. De financiële ondernemingen hebben een belangrijke poortwachtersrol bij het voorkomen ervan, stelt de AFM. Daarom heeft de AFM het tegengaan van witwassen en andere financieel-economische criminaliteit aangemerkt als een van de 7 speerpunten van haar toezicht in 2019.

Awareness organisatiebreed

Met het aanstellen van een compliance officer of -medewerker om beleid te maken en te implementeren is een instelling er nog niet. Ook is nodig dat alle medewerkers in de organisatie, van hoog tot laag, zich bewust zijn van het nut en de noodzaak van compliance en integriteit en van hun signalerende rol hierbij. De laagdrempelige Wwft-training van NIBE-SVV sluit hierbij aan.

Van awareness naar gedrag

Essentieel voor een goede uitvoering van het ken-uw-klant principe (KYC) is uiteindelijk de menselijke toets. Want er is meer nodig dan processen zo goed mogelijk inrichten. Om ongebruikelijke transacties te kunnen signaleren is het van groot belang dat medewerkers in de ‘eerste lijn’ niet alleen een klantgesprek voeren, maar ongebruikelijke patronen herkennen, leren doorvragen en de wetten en regels kunnen vertalen naar hun eigen werkterrein. Ook dat maakt deel uit van de training. Aan de hand van cases oefenen de deelnemers en leren zij om de vertaalslag naar de praktijk te maken.

Opzet van de training

De training bestaat uit 2 dagdelen van 3 uur.

  • Tijdens het eerste dagdeel komen de Wwft en de Europese regelgeving aan de orde. Deelnemers leren over de achtergronden van de wetgeving en waarom de Wwft zo belangrijk is. Ze leren wat begrippen als Know Your Customer (KYC), Customer Due Diligence (CDD) en Transactie Monitoring (TM) inhouden. Daarbij komen ook hun wettelijke verplichtingen aan bod.
  • Tijdens het tweede dagdeel staat de casuïstiek centraal. Met behulp van praktijkvoorbeelden ervaren de medewerkers hoe zij kunnen bijdragen aan de bestrijding van witwassen. Ze worden zich niet alleen bewust van hun belangrijke signalerende rol, maar leren ookhoe het signaleren in zijn werk gaat. De deelnemers maken kennis met vraagstellingstechnieken en oefenen om het doorvragen goed onder de knie te krijgen.

Na het volgen van de training beschikken medewerkers met klantcontact over een degelijk fundament op basis waarvan zij hun functie en hun signalerende rol op integere wijze kunnen uitoefenen.

Verdere informatie

De training kost € 675 excl. btw en excl. studiemateriaal. Het doornemen van de lesstof en het maken van de voorbereidingsopdracht betekenen een studiebelasting van ongeveer 4 uur. Er zijn geen specifieke vooropleidingseisen. De eerstvolgende training start in september.

Inschrijven?

Geïnteresseerd? Meld u dan meteen aan. Behoefte aan een opleidingsadvies? Bel gerust een van de opleidingsadviseurs op 035 - 7 506 155.
 
Bekijk ook onze andere opleidingen op dit gebied

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant

Heeft u vragen?

Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar. Op werkdagen van 08.00 tot 18.00 uur, m.u.v. vrijdag tot 17.00 uur. WhatsApp van 10.00-16.00 uur.

Vraag onze nieuwe studiegids aan

Het complete aanbod voor ambitieuze financieel dienstverleners ligt weer voor u klaar. Benieuwd naar ons volledige aanbod?

Nieuwe inzichten opdoen?

Het vakgebied van de financieel dienstverlener is én blijft flink in beweging. Meebewegen is noodzakelijk om uw waarde voor uw klant te behouden. Onze whitepapers helpen u om uw kennis up-to-date te houden en nieuwe inzichten op te doen.