Ook ‘robotadvies’ binnenkort aan Wft-banden

Een klant moet ervan op aan kunnen dat het advies wat hij krijgt passend is. Ongeacht of dit door een persoon of geautomatiseerd wordt gegeven. Om dat doel te bereiken is de minister van Financiën van plan het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen (BGfo) aan te passen. De voorgenomen wijzigingsdatum is 1 juli 2017. Het voorstel ligt tot 8 september 2016 ter consultatie.

In toenemende mate introduceren financieel dienstverleners geautomatiseerd advies; soms aangeduid als ‘robotadvies’. Een advies waar geen menselijke adviseur bij is betrokken. Geautomatiseerd advies biedt voordelen ten aanzien van snelheid, beschikbaarheid voor de klant en prijs. Dat draagt bij aan de toegankelijkheid van financieel advies. Het nadeel hierbij is het risico dat het advies niet voldoende rekening houdt met de specifieke situatie van de klant. Tenslotte is elke klant uniek. 

Bescherming klant

De klant zou bij geautomatiseerd advies dezelfde bescherming moeten genieten als bij advies door een natuurlijk persoon. Ook het robotadvies dat hij krijgt, moet passend zijn. Om een goede bescherming van de klant te waarborgen wordt het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen (BGfo) gewijzigd. 

Wft-adviesregels en diplomaplicht

De voorgestelde wijziging houdt in dat een financieel dienstverlener die geautomatiseerd financieel advies aanbiedt, moet beschikken over procedures en maatregelen die ervoor zorgen dat het advies voldoet aan de Wft-adviesregels. Daartoe moet in elk geval per financieel product ten minste 1 medewerker worden aangewezen die verantwoordelijk is voor de geautomatiseerde adviezen. Die medewerker moet aan de vakbekwaamheidseisen voldoen die vereist zijn om het advies ook persoonlijk te mogen geven: diplomaplicht dus. De medewerker moet de verstrekte adviezen periodiek controleren en ook als daar aanleiding toe is. Blijkt dat de geautomatiseerde adviezen niet (voldoende) aan de maat zijn, dan moet de financiële onderneming het geven daarvan staken. 

Meer dan informatie verzamelen

Onder geautomatiseerd advies valt niet het gebruikmaken van automatisering om informatie van de klant te vergaren en te analyseren om het adviestraject te versimpelen of te verkorten, of om een deel van het advies automatisch op te laten stellen. Bij deze 2 vormen van automatisering is geen sprake van geautomatiseerd advies, omdat het definitieve advies nog steeds wordt gegeven door een natuurlijk persoon en de systemen de adviseur ondersteunen. 

Meer weten?

In diverse Wft-opleidingen komen de Wft-adviesregels aan de orde.

Deel dit artikel
Wellicht ook interessant
Heb je vragen?
Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar. Op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur. WhatsApp van 10.00 tot 16.00 uur.
Schrijf je in voor de Nieuwsbreak
Ontvang maandelijks het laatste nieuws uit de financiële sector en van NIBE-SVV in je mailbox.
Incompany mogelijkheden

Wil je met je team, afdeling of organisatie je kennis en vaardigheden vergroten? Volg samen een training uit ons uitgebreide aanbod. Ook maatwerk mogelijk!