Actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen treedt per 1 juli 2024 in

7 juni 2021 schreef toenmalig minister Hoekstra een brief naar de Tweede Kamer. Hij pleitte voor actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen. Zodat de bemiddelaar verplicht wordt om actief per product een nominaal bedrag aan provisie mee te delen aan de klant. Na 3 jaar is het zover: 1 juli 2024 wordt het besluit van kracht. Dit betekent dat je nog enkele maanden hebt voordat je aan de wetswijziging moet voldoen. Wat betekent het voor jou en hoe pak je het aan?  

Geen provisieverbod op schadeverzekeringen  

Op 1 januari 2013 was het provisieverbod voor financieel dienstverleners in werking gegaan. Dit verbod is vastgelegd in artikel 86c Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft (BGfo). Het verbod bestond alleen voor complexe en impactvolle producten. Zoals hypotheken, overlijdensrisicoverzekeringen, individuele arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, woonlastenverzekeringen en uitvaartverzekeringen. De consument betaalde de adviseur of bemiddelaar voor het advies over en bemiddeling in deze complexe producten.  

Schadeverzekeringen vielen niet onder het provisieverbod. Dat werd niet als proportioneel gezien. En er waren geen signalen dat de provisie hierop voor ongewenste sturing zorgde. Per 2013 waren wel uitsluitend afsluitprovisies en doorlopende provisies bij schadeverzekeringen toegestaan. Dus geen bonusregeling of omzetprovisie. Ook gold er een ‘passieve provisietransparantie’. Dat betekent dat klanten, als ze erom vragen, informatie krijgen over het bestaan, de aard en het bedrag van de provisie. De bemiddelaar hoefde dus deze informatie niet actief mee te delen. Maar dat verandert dit jaar.  

Dit houdt de wetswijziging actieve provisietransparantie schadeverzekeringen in 

Per 1 juli 2024 moet je als adviseur voor het afsluiten van een nieuw contract de consument actief informeren. Zo moet je informatie verstrekken over wat de consument mag verwachten en wat de hoogte van de provisie is. Volgens de toenmalige minister Hoekstra zijn niet alle consumenten namelijk bekend met provisie. Daarom vragen ze er niet zelf naar. Als de klant weet wat de dienstverlening kost, dan vraagt de klant ook eerder wat hij voor dat geld krijgt, aldus de voormalige minister. De wetswijziging geldt voor schadeverzekeringen die zijn aangegaan op of na 1 juli 2024. De transparantie geldt dus voor nieuw af te sluiten producten. En niet voor bestaande overeenkomsten die worden aangepast of verhoogd. 

De 5 kernelementen van het besluit 

Specifieke regels hoe je als adviseur je klant moet informeren, zijn er niet. Maar het besluit bestaat uit deze 5 kernelementen: 

  • Kenmerken van de dienstverlening 
  • Fijnmazig gemiddelde provisie 
  • Precontractueel 
  • Significante afwijking 
  • Vastlegging 

Helder communiceren wat de kenmerken van de dienstverlening zijn 

Op dit moment moet je volgens de Wft al informatie verschaffen over het contract. En of het advies wel of niet op basis is van een objectieve analyse. Daaraan worden straks de ‘kenmerken van dienstverlening’ toegevoegd. Zodat consumenten duidelijk weten op welke dienstverlening ze recht hebben. Hierbij is heldere communicatie dus belangrijk.  

Fijnmazig gemiddelde provisie berekenen 

De fijnmazig gemiddelde provisie staat in het BGfo omschreven als: Om deze indicatie te bepalen, gaat de bemiddelaar of adviseur uit van gemiddelde provisie voor vergelijkbare producten met vergelijkbare risicodekking. Er geldt een kleine bandbreedte.  

Precontractueel de informatie verschaffen 

De informatie over de kenmerken van de dienstverlening en de fijnmazig gemiddelde provisie wordt gegeven voordat het product wordt afgesloten. Zodat de consument nog vragen kan stellen over de dienstverlening en provisie. Het is toegestaan om de provisie later na een gesprek bekend te maken, maar niet pas op de polis.  

Significante afwijking vanwege wijzigingen in het advies of de bemiddeling 

Als tijdens het bemiddelings- en adviestraject de indicatie significant wijzigt, dan breng je de consument op de hoogte. Bijvoorbeeld omdat de klant toch andere wensen heeft waar ander advies beter bij aansluit. Denk bijvoorbeeld aan een klant die een andere dekking voor de autoverzekering wil dan eerst is besproken. Je moet dan informeren over de consequenties voor de provisie.    

Vastlegging van de communicatie over de provisie 

Je bent verplicht de hoogte van de provisie en de kenmerken van de dienstverlening aantoonbaar te communiceren. Daarom is het verstandig om deze zaken vast te leggen in een klantdossier. Zodat je altijd kunt aantonen dat je jouw klant actief hebt geïnformeerd.  

Blijf permanent actueel met Wft Triple A 

Als eerste op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen en Altijd Aantoonbaar Actueel vakbekwaam zijn? Dat ben je met de slimme tool Wft Triple A. Als gebruiker van deze fijne tool ben je aantoonbaar permanent actueel door Periodieke Toetsing op basis van jouw persoonlijke profiel. Het nieuws is voor je gefilterd en de tool houdt bij waar je kennis van neemt. Hierdoor rapporteer je heel eenvoudig jouw status. En met de tool krijg je tot wel 50% korting op de Wft-PE-opleidingen. Wil je de tool gratis uitproberen? Sluit dan een proefabonnement af. Dit stopt automatisch na 2 maanden. Bekijk meer informatie over Wft Triple A. 

Deel dit artikel
Wellicht ook interessant
Heb je vragen?
Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar. Op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur. WhatsApp van 10.00 tot 16.00 uur.
Schrijf je in voor de Nieuwsbreak
Ontvang maandelijks het laatste nieuws uit de financiële sector en van NIBE-SVV in je mailbox.
Incompany mogelijkheden

Wil je met je team, afdeling of organisatie je kennis en vaardigheden vergroten? Volg samen een training uit ons uitgebreide aanbod. Ook maatwerk mogelijk!