De 7 wetten van compliance

Compliance is niet alleen een kwestie van voldoen aan wet- en regelgeving. Een bedrijf of organisatie heeft ook nog te maken met het klantbelang. Kan het voldoen aan complianceverplichtingen samengaan met het centraal stellen van de klant? Ja, dat kan. Deze 7 wetten helpen hierbij.

1. Verantwoordelijkheid: u denkt voor uw klant en niet voor de wet

De klant is koning. Maar compliance gaat verder. U waakt over zijn belangen, zoals een goede ouder zorgt voor zijn kind. U neemt verantwoordelijkheid. Dat is uw vertrekpunt en niet wat de wet van u eist.

2. Betrokkenheid: u voelt u aangesproken door de regels

De regels zijn er niet alleen om evidente misstanden tegen te gaan. Ze spreken iedere professional aan op verantwoording en (nieuw/ander) gedrag. Bagatelliseer het belang van compliance niet, maar toon u betrokken en actief.

3. Beweeglijkheid: u beweegt mee met wat er gebeurt

Wat nu goed is, is morgen alweer passé. Realiseer u altijd dat regels meebewegen met de verwachtingen van de tijdsgeest. Voel en zie de stroom van verwachtingen en ga daarop in. Niets is in beton gegoten.

4. Zelfreflectie: u kijkt eerlijk naar uzelf

Hoe staat het ervoor bij u? Pakt u alle zaken op tijd op? Of verschuilt u zich achter juridisch gedoe? Is uw dossier wel in orde? Krijgt de klant wat hij nodig heeft? Kijk open en kritisch in welke patronen u terecht bent gekomen.

5. Compassie: belangstelling is bij u de aanjager en niet angst

Compliance doet u niet uit angst om boetes en aansprakelijkheid te voorkomen. Nee, de eerste drijfveer is er een van compassie voor de financiële vragen en kwetsbaarheden van uw klant. U legt verantwoording af aan hem vanuit toewijding en mededogen.

6. Sensitiviteit: u heeft gevoel voor de medemens

Een exacte wetenschap van regels toepassen en controleren is stap 1. Meeleven, voelen en vertrouwen geven is wat een klant wil en dat is stap 2. De complianceadviseur brengt beide werelden bij elkaar. Goed gedrag dwingt u niet af met regels.

7. Standvastigheid: u bent uzelf en staat daarvoor

Compliancebewustzijn betekent dat u weet wat goed is en dat u daarvoor staat. U volgt niet blind een wet of regel, omdat dat nu eenmaal moet. U maakt daarentegen verbinding met de bedoeling van de wet en staat voor wat goed is voor uw klant. Een betere wereld ligt in uw handen en daar heeft u volharding voor nodig.

Meer dan wetgeving

Dit artikel is gebaseerd op een artikel uit de whitepaper Compliance in een nieuw perspectief. Aangezien compliance zoveel meer is dan alleen wet- en regelgeving, vindt u in de whitepaper een ander perspectief: niet zozeer gericht op regels, maar op mensgericht advies. Lees de whitepaper en kom tot een breder bewustzijn op actuele thema’s als robo-advies, nazorg, AVG en duurzaamheid.
>Download gratis de whitepaper

In 1 dag meer inzicht in compliance

Van oudsher is compliance vaak belegd bij de administratief medewerker met juridische affiniteit. Van belang was dat de medewerker de wet kon uitleggen en kon toetsen of de interpretatie juist was. Tegenwoordig wordt er veel gevraagd van een medewerker met compliance als neventaak. Reden voor NIBE-SVV om voor deze groep een training te ontwikkelen.

De 1-daagse praktijkgerichte training Compliance voor financieel adviseurs gaat uitgebreid in op de nieuwe compliancerol, het werkterrein en de inbedding in de organisatie.

>Lees meer over de opleiding en meld u aan

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant

Heeft u vragen?

Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar. Op werkdagen van 08.00 tot 18.00 uur, m.u.v. vrijdag tot 17.00 uur. WhatsApp van 10.00-16.00 uur.

Vraag onze nieuwe studiegids aan

Het complete aanbod voor ambitieuze financieel dienstverleners ligt weer voor u klaar. Benieuwd naar ons volledige aanbod?

Nieuwe inzichten opdoen?

Het vakgebied van de financieel dienstverlener is én blijft flink in beweging. Meebewegen is noodzakelijk om uw waarde voor uw klant te behouden. Onze whitepapers helpen u om uw kennis up-to-date te houden en nieuwe inzichten op te doen.