Waarom vragen banken eigenlijk de naam van de ontvanger bij een overboeking?

Als je bij een overboeking een verkeerd rekeningnummer tikt, kan het mis gaan. Banken suggereren wel dat ze een naam-nummercontrole doen, maar doen dat vervolgens niet. Dat kan klantvriendelijker.

Hoe langer het bankrekeningnummer, hoe groter de kans op fouten. Dus met de IBAN is het er voor de meeste klanten niet makkelijker op geworden. Een foutje is zo gemaakt en dan kan de overmaking onbedoeld verkeerd terecht komt. Banken leggen daarvoor de verantwoordelijkheid bij de klant. Dat is vervelend voor de klant, zeker omdat regelmatig blijkt dat niet iedere verkeerde ontvanger bereid is terug te betalen. In de IBAN zit overigens een controlegetal, waardoor de meeste typefouten leiden tot een ongeldig IBAN, maar tsja, de angel zit natuurlijk in die term ‘de meeste’. Voor de klant die een typefout maakt, die niet tot een ongeldige IBAN leidt, biedt die wetenschap weinig troost.
 
Niet zo lang geleden werd in de Tweede Kamer gevraagd of het klopt dat banken geen naam-nummercontrole uitvoeren. Het juiste antwoord was dat banken dat inderdaad niet doen, maar dat de meeste typefouten …., enfin: vult u maar verder in. Gesprekken over dit onderwerp tussen de Consumentenbond en de banken lijken weinig op te leveren.
 
Nu kan ik me goed voorstellen dat het voor banken lastig is om te controleren of naam en nummer bij elkaar passen als een klant geld overmaakt naar een klant van een andere bank. Zeker als die andere bank een buitenlandse bank is. Maar de ontvangende bank zou dat wel kunnen doen. Vroeger gebeurde dat trouwens ook: handmatig. Nu snap ik wel dat banken niet naar een handmatige controle terug willen, maar een dergelijke controle lijkt mij ICT-technisch vrij eenvoudig. EU-brede afspraken vergen tijd, maar meer dan 99% van alle overboekingen is nationaal, dus kun je nationaal beginnen. De klant centraal en zo.
 
Zolang het niet geautomatiseerd is, lijkt mij trouwens een eenvoudige oplossing voor de hand te liggen. Want als een bank toch geen naam-nummercontrole uitvoert: waarom vraagt die bank bij elke overboeking dan de naam van de begunstigde? Om te controleren of de begunstigde op de Sanctielijst staat? Maar zonder naam-nummercontrole komt de bank daar toch niet achter. Of dacht u dat boeven niet bereid zijn een verkeerde naam te vermelden, waarvan zij weten dat er niet op gecontroleerd wordt? Juist door het vragen naar naam én nummer denkt (nagenoeg) elke consument dat er een naam-nummercontrole is. Als de bank niet meer naar de naam van de ontvanger vraagt, zal (nagenoeg) elke consument veel sneller controleren of hij geen typefout bij het rekeningnummer heeft gemaakt.
Deel dit artikel
Wellicht ook interessant
Heb je vragen?
Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar. Op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur. WhatsApp van 10.00 tot 16.00 uur.
Schrijf je in voor de Nieuwsbreak
Ontvang maandelijks het laatste nieuws uit de financiële sector en van NIBE-SVV in je mailbox.
Incompany mogelijkheden

Wil je met je team, afdeling of organisatie je kennis en vaardigheden vergroten? Volg samen een training uit ons uitgebreide aanbod. Ook maatwerk mogelijk!