Vermoed je verzekeringsfraude: wijs klanten op de gevolgen

Verzekeraars ontdekken verzekeringsfraude steeds vaker. Gesjoemel met schademeldingen wordt zwaar bestraft. Vermoed je een foute schadeclaim? Attendeer je klant dan direct op het belang van correcte informatie en bespreek de gevolgen van gesjoemel. De impact van fingeren, majoreren en ensceneren kan veel groter zijn dan alleen het weigeren van de schade-uitkering. 

Definitie verzekeringsfraude

Misleiden is iemand opzettelijk iets laten geloven dat onjuist is. Misleidt een verzekerde een verzekeraar met als doel daar zelf beter van te worden, dan is er sprake van verzekeringsfraude. Zelfs als het frauduleus handelen betreft dat niet juridisch bewezen is. Het fraudeprotocol (PIFI) hanteert als criterium: een ‘meer dan een redelijk vermoeden’ van betrokkenheid bij fraude of een ander strafbaar feit.

Verschillende vormen van fraude

Fraude door het verstrekken van onjuiste informatie bij schademeldingen en -claims kent verschillende vormen. Dit zijn de 3 belangrijkste:
  • majoreren (meer claimen dan het werkelijke schadebedrag);
  • fingeren (schade ‘faken’: doen alsof je een schade hebt die gedekt is, terwijl dit niet zo is);
  • ensceneren (opzettelijk een schade veroorzaken om een uitkering te krijgen).

Inzet technologie bij fraudedetectie

Het Centrum voor Bestrijding van Verzekeringscriminaliteit (CBV) van het Verbond van Verzekeraars gebruikt steeds vaker technologische hulpmiddelen. Auto’s hebben bijvoorbeeld boordcomputers die uitgelezen kunnen worden. Ook foto’s onthullen waardevolle info. Al menig fraudeur is gepakt door een foto van het gestolen goed die gemaakt is na de datum van de diefstal.

Dat lukt vast, of toch niet?

Stoere verhalen op een verjaardagsfeest. Een groep fraudeurs denkt er mee weg te komen. Maar het risico om gepakt te worden, ligt altijd op de loer. Sterker nog die kans is zeer groot. Gebeurt dit dan heeft dit een giga impact. Deze is vaak veel groter dan de fraudeur op voorhand inschat.

Gepakt: dit zijn de consequenties

Menig fraudeur sluit de ogen voor de enorme gevolgen van het betrapt worden. Misleid je een verzekeraar, dan weigert deze de uitkering. Dat is pas het begin. De verzekeraar kan daarnaast bijvoorbeeld:
  • de verzekering opzeggen;
  • de klant registreren in het Extern Verwijzingsregister (EVR). Ook bekend als de zwarte lijst;
  • de onderzoekskosten op de fraudeur verhalen;
  • aangifte doen.

Hoe handelen bij een (verdachte) schademelding?

Verzekeraars worden ieder jaar voor gigantische bedragen ‘getild’. Gelukkig komen frauduleuze schademeldingen steeds vaker aan het licht. Communicatie is key, alertheid een must. Want waar rook is, daar is vuur.

Dit zijn onze 3 tips

  1. Meldt een klant een schade, communiceer dan glashelder hoe belangrijk het is dat alle informatie klopt. Zorg daarnaast dat klanten weten dat zij verantwoordelijk zijn voor de juistheid van de schadeopgave die de schade-expert opstelt.
  2. Attendeer de klant ook op de verstrekkende gevolgen van onjuistheden, onvolledigheden en verzinsels.
  3. Denk je hier klopt iets niet? Geef direct een signaal af. Meld de potentiële fraude direct bij de betreffende klant en de verzekeraar.

Word ook een expert in fraudepreventie en -beheersing

Fraude is ongewenst en moet altijd opgespoord worden. Wil jij ook bijdragen aan dit ambitieuze doel? Wij hebben daarvoor gegarandeerd goede opleidingen en helpen je in iedere fase van je carrière. Dit zijn onze aanbevelingen:

Nooit artikelen over actualiteiten missen

Je kunt vergelijkbare artikelen over actualiteiten automatisch ontvangen. Vind je dit interessant? Meld je nu aan voor Wft Triple A. Met deze tool voldoe je eenvoudig aan de Wft-verplichting om altijd aantoonbaar actueel te zijn. Onze Nieuwsbreak is ook superhandig. Krijg je deze nog niet, schrijf je nu in. Daarna ontvang je deze iedere maand net als 10.000 vakgenoten.

Deel dit artikel
Wellicht ook interessant
Heb je vragen?
Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar. Op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur. WhatsApp van 10.00 tot 16.00 uur.
Schrijf je in voor de Nieuwsbreak
Ontvang maandelijks het laatste nieuws uit de financiële sector en van NIBE-SVV in je mailbox.
Incompany mogelijkheden

Wil je met je team, afdeling of organisatie je kennis en vaardigheden vergroten? Volg samen een training uit ons uitgebreide aanbod. Ook maatwerk mogelijk!