Verzekeraars gaan onderzoekskosten verhalen op fraudeur

Verzekeraars krijgen vaak te maken met valse claims. Dat kost veel geld. Soms omdat valse claims kunnen leiden tot onterechte uitkeringen, maar ook als de fraude wel ontdekt wordt. De onderzoekskosten zijn namelijk ook aanzienlijk. Met elkaar zijn verzekeraars jaarlijks miljoenen kwijt aan verzekeringsfraude. Ze hebben daarom nu afgesproken dat zij een deel van de interne onderzoekskosten die zij maken bij een frauduleuze claim gaan verhalen. Gekozen is voor een standaardbedrag van € 532. Deze lik-op-stukaanpak, die al langer succesvol wordt ingezet tegen winkeldieven, kan op steun rekenen van politie en justitie.

Verzekeringsfraude neemt toe

De cijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) over het jaar 2015 liegen er niet om: verzekeraars hebben – mede dankzij signalen van hun gevolmachtigde agenten – 31.034 keer een onderzoek naar verzekeringsfraude ingesteld. Dat zijn 85 onderzoeken per dag. In 8.336 zaken is fraude met zekerheid vastgesteld, een stijging van 7 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Gemiddeld krijgt iedere verzekeraar 75 keer per jaar te maken met fraude. De besparing als gevolg van alle gedetecteerde fraudes is 79 miljoen euro.

Onderzoek kost geld

Maar het instellen van onderzoek kost ook veel geld. Verzekeraars gaan daarom vanaf nu hun eigen onderzoekskosten direct verhalen op fraudeurs. Hiervoor is een standaard
schadevergoeding van 532 euro vastgesteld. Dat standaardbedrag is gebaseerd op de helft van de gemiddelde kosten die een verzekeraar bij fraude ten minste maakt. Het standaardbedrag wordt geïncasseerd door de Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling (SODA). SODA staat onder toezicht van de stichting Directe Aansprakelijkstelling Aan Daders (DAAD). DAAD bewaakt de uitvoering, stelt kwaliteitscriteria op en toetst de naleving in de praktijk. Onder meer de Nationale Politie en het ministerie van Veiligheid en Justitie zijn aan deze stichting verbonden. Als de verzekeraar door de fraude meer schade lijdt dan de kosten voor interne werkzaamheden, kan hij ook deze schade via SODA op de fraudeur verhalen.

Nadat het incassotraject is afgerond, verwijdert SODA na 3 maanden de persoonsgegevens uit haar systeem.

Afschrikwekkend

Verzekeraars willen bereiken dat deze maatregel een afschrikwekkend effect heeft, om te voorkomen dat alle eerlijke premiebetalers voor de gevolgschade opdraaien.

Meer weten?

Lees de brochure van het Verbond van Verzekeraars.

Bij NIBE-SVV kunt u de opleiding Coördinator Fraudebeheersing Verzekeringen (LCFB) volgen. Daarin leert u de vele gedaanten waarin fraude zich kan manifesteren tijdig herkennen en effectief bestrijden.

Ook in andere opleidingen van NIBE-SVV komt fraudebestrijding aan de orde:

Deel dit artikel
Wellicht ook interessant
Heb je vragen?
Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar. Op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur. WhatsApp van 10.00 tot 16.00 uur.
Schrijf je in voor de Nieuwsbreak
Ontvang maandelijks het laatste nieuws uit de financiële sector en van NIBE-SVV in je mailbox.
Incompany mogelijkheden

Wil je met je team, afdeling of organisatie je kennis en vaardigheden vergroten? Volg samen een training uit ons uitgebreide aanbod. Ook maatwerk mogelijk!