Een half miljard te weinig bedoelen ze!

Verzekeraars lijden al jaren structureel verliezen op autoverzekeringen. Toch beweert een autoverzekeraar dat ‘de Nederlandse automobilist’ een half miljard teveel betaalt. 

U weet vast wel dat De Nederlandsche Bank (DNB) zich als toezichthouder ernstig zorgen maakt over het veel te lage niveau van de autoverzekeringspremies.
 
Dat lage premieniveau leidt al jarenlang tot structurele verliezen op de autoportefeuilles. Op een totale premieomvang van ruwweg 4 miljard euro leden autoverzekeraars in 2015 (de meest recente beschikbare cijfers) een verlies van ongeveer 8%. Dat is dus zo’n 320 miljoen euro negatief. Dat verlies op autoverzekeringen maken verzekeraars (althans dat proberen ze) goed in andere branches. Toch verhogen verzekeraars de premies voor autoverzekeringen maar mondjesmaat. De redenen: concurrentie, angst voor verlies van marktaandeel. Zoals verzekeraars wel eens ironisch zeggen: we gunnen onze concurrent het verlies niet.
 
Dat wetende is het zelfs niet grappig dat een verzekeraar een persbericht rondstuurt met de schokkende mededeling dat ‘de Nederlandse automobilist’ bijna een half miljard euro teveel betaalt voor zijn autoverzekering. Dat is dus 12% van de totale premie-omvang, die volgens deze verzekeraar teveel wordt betaald in plaats van 8% te weinig. Iemand is dus slecht in rekenen en ik vermoed dat dat niet DNB is. Over zo’n verzekeraar zou ik me als DNB zorgen maken. Terzijde: ook schokkend dat er verzekeringsbladen zijn, die een dergelijk onzinpersbericht kritiekloos overnemen.  Maar hé, we leven in tijden van alternatieve feiten en nepnieuws, dus wie kijkt er nu echt van op als een verzekeraar nepnieuws verspreidt?
 
Maar mij stoort het wel. Ik gun iedereen zijn reclamepraatje en een zekere mate van overdrijving is niet ongewoon bij reclame-uitingen. Maar er gaan al voldoende onzinverhalen over het verzekeringsbedrijf rond, zonder dat verzekeraars daar zelf actief aan bijdragen. Alleen al de bizarre uitspraak dat iemand in geval van totaal verlies niet meer krijgt dan de dagwaarde en dus ‘niets’ aan zijn cascoverzekering heeft, spreekt boekdelen. Dat is ronduit misleidende informatie. Kom op, AFM.
 
Ik durf wel te voorspellen dat de premies de komende jaren flink stijgen. Door druk van DNB, maar ook omdat de totale schadeomvang jaar op jaar toeneemt. Oorzaken: reparaties worden steeds duurder door allerlei technische ontwikkelingen (was vroeger een spatbord alleen van blik, tegenwoordig hangen die dingen vol met sensoren), meer en hogere kosten voor letselschaden en een sterke toename van klimaatschade ( zoals hagel).
 
Maar er komt een ommekeer: de zelfrijdende auto zal (ooit!) minder fouten maken dan de gemiddelde bestuurder. Misschien dat autoverzekeringen dan goedkoper worden. Moet het klimaat natuurlijk niet tegenzitten.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant

Heb je vragen?

Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar. Op werkdagen van 08.00 tot 18.00 uur. WhatsApp van 10.00-16.00 uur.

Vraag onze studiegids aan

Het complete aanbod voor ambitieuze financieel dienstverleners ligt weer voor je klaar. Benieuwd naar ons volledige aanbod?

De Wft-PE periode loopt tot 1 april 2022!

Als financieel adviseur moet je je beroepskwalificatie(s) onderhouden. Zorg dat je aan deze eis voldoet met de Wft-PE examens en opleidingen van NIBE-SVV.