Opleiding Uitgelicht: Bijzonder Beheer Zakelijk

In economisch onzekere tijden, zoals nu met corona, neemt de druk op de afdeling Bijzonder Beheer toe door het groeiende aantal ondernemingen dat kampt met financiële problemen. Om de golf aan probleemkredieten zo goed mogelijk op te vangen, is het belangrijk dat de professionals op de afdeling Bijzonder Beheer klaar staan om de belangen van de financieel dienstverlener én die van de klant zo goed mogelijk te dienen. Met de juiste technieken, tools en methodes. De opleiding Bijzonder Beheer Zakelijk biedt daarvoor de handvatten. 

De menselijke factor

In de opleiding komen niet alleen de juridische nuances of de cashflowprognoses aan bod. Maar vooral ook het gedrag en karakter van de klant. Kerndocent van de opleiding, Ferdinand Tuinstra zegt hierover: “In het domein van Bijzonder Beheer is in mijn optiek de menselijke factor uiteindelijk beslissend.” In de praktische casestudies in de opleiding komt die menselijke factor dan ook uitgebreid terug.

De opleiding behandelt verder de volgende onderwerpen:

  • belang van de klant (onderneming en ondernemer) en van de bank
  • zorgplicht van de financier
  • opzegging faciliteiten door financiers
  • overige crediteuren en de Belastingdienst
  • Actio Pauliana en het vestigen van extra zekerheden door de bank
  • uitwinning van zekerheden door een financier
  • beslaglegging door derden (onder andere fiscus)
  • rangorde en rollen van de diverse schuldeisers
  • juridische gevolgen bij faillissement en surseance voor bank, onderneming en andere betrokkenen

Je volgt deze opleiding als e-learning. Je maakt daarbij gebruik van onze geavanceerde online leeromgeving. Het voordeel hiervan is dat je op elk moment kunt beginnen.

Wie zijn de studenten?

De studenten die de opleiding volgen, hebben een verschillende achtergrond, heeft Tuinstra ervaren. Sommige studenten maken een switch van Relatiebeheer naar Bijzonder Beheer. Ze hebben nog steeds klantencontact, maar nu staat het bankbelang voorop. Anderen gaan van Kredietverlening naar Kredietcontrole en Uitwinning, waarbij de focus ligt op de terugbetaling van de kredieten. Tuinstra: “Bijzonder Beheer is uiteindelijk een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering van een bank. In een crisis staat die afdeling logischerwijs meer centraal. Bancaire ervaring, met name in relatiebeheer en kredietverlening, is een groot goed en kan enorm helpen. Motivatie om met creatieve oplossingen te komen (voor bank en klant) is zo nodig nog belangrijker.”

Ook voor beginnende professionals

Ook voor beginnende professionals is de opleiding een aanrader, benadrukt Tuinstra: “Je bent nodig, nu! Als professional groei je, als je een tijd Bijzonder Beheer doet. In een crisis leer je net zo veel – zo niet meer  als in een groeiperiode. Bij mooi weer kan iedereen zeilen, maar je wordt pas een goede zeiler als je een storm hebt meegemaakt. Met deze opleiding maak je een uitstekende entree in de boeiende wereld van Bijzonder Beheer.”

Tuinstra legt uit wat hij er zo boeiend aan vindt: “In Bijzonder Beheer moet je van vele markten thuis zijn: het is financieel, het is gedrag, het is psychologie en het gaat over keuzes maken. Als financieel professional moet je paraat staan en soms moeilijke beslissingen nemen. In tijden van crisis leer je jezelf (en je klanten) pas echt goed kennen.”

Meer weten over de opleiding?

Wil je meer weten over de opleiding of je direct inschrijven? Ga dan naar onze opleidingspagina. Daarnaast kun je bij NIBE-SVV ook diverse andere opleidingen op dit gebied volgen.

Deel dit artikel
Wellicht ook interessant
Heb je vragen?
Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar. Op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur. WhatsApp van 10.00 tot 16.00 uur.
Schrijf je in voor de Nieuwsbreak
Ontvang maandelijks het laatste nieuws uit de financiële sector en van NIBE-SVV in je mailbox.
Incompany mogelijkheden

Wil je met je team, afdeling of organisatie je kennis en vaardigheden vergroten? Volg samen een training uit ons uitgebreide aanbod. Ook maatwerk mogelijk!