Gedragscode aangescherpt: geen onverwachte opzegkosten meer

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat consumenten bij het opzeggen van hun schadeverzekering soms te maken krijgen met onverwachte kosten. Voor het Verbond van Verzekeraars was dit mede aanleiding de Gedragscode Geïnformeerde Verlenging en Contractstermijnen aan te passen. De nieuwe gedragscode geldt sinds 1 januari 2019.

Kosten bij opzeggen

Verzekeraars en/of hun gevolmachtigden brengen soms kosten in rekening bij een (tussentijdse) beëindiging van een verzekering. Deze kosten hebben allerlei benamingen: wijzigingskosten, opzegkosten, administratieve kosten, kosten aanmelding RDW, et cetera.

Onbekende kosten

Deze kosten staan vaak in de kleine lettertjes van de verzekeringsovereenkomst en zijn meestal onbekend bij de verzekerde. Onverwachte beëindigingskosten kunnen het opzeggen en oversluiten van een verzekering voor de consument bemoeilijken en maken het lastig om (tussentijds) van verzekeraar te veranderen. Dat beperkt de bedoelde werking van de Gedragscode Geïnformeerde Verlenging en Contractstermijnen. 

De aanpassingen

Het Verbond van Verzekeraars (Verbond) wil strengere wetgeving voorkomen en heeft de Gedragscode Geïnformeerde Verlenging en Contractstermijnen daarom op 2 punten aangescherpt. De wijzigingen zijn:

  • Transparantie over de (opzeg)kosten. Als de verzekeraar al kosten in rekening brengt, dan moeten deze kosten bij aanvang van de verzekering voor de consument volstrekt helder zijn.
  • Geen opzegtermijn van een maand als het verzekerde object is verkocht.

Ingangsdatum

De gewijzigde gedragscode is op 19 december 2018 voorgelegd aan de Algemene Ledenvergadering van het Verbond en goedgekeurd. De nieuwe gedragscode is sinds 1 januari 2019 van toepassing.

GBL

Op dezelfde Algemene Ledenvergadering is eveneens een aanvulling op de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) goedgekeurd. De aanvulling houdt in dat verzekeraars sinds 1 januari 2019 verplicht zijn om eens in de 3 jaar een audit te laten uitvoeren op de GBL, om te toetsen of de gedragscode wordt nagekomen. 

Meer informatie

 
Ook diverse opleidingen van NIBE-SVV gaan in op de wijzigingen, zoals:

 

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant

Heeft u vragen?

Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar. Op werkdagen van 08.00 tot 18.00 uur, m.u.v. vrijdag tot 17.00 uur. WhatsApp van 10.00-16.00 uur.

Vraag onze nieuwe studiegids aan

Het complete aanbod voor ambitieuze financieel dienstverleners ligt weer voor u klaar. Benieuwd naar ons volledige aanbod?

Nieuwe inzichten opdoen?

Het vakgebied van de financieel dienstverlener is én blijft flink in beweging. Meebewegen is noodzakelijk om uw waarde voor uw klant te behouden. Onze whitepapers helpen u om uw kennis up-to-date te houden en nieuwe inzichten op te doen.