Lucratieve zorg

Hebt u wel eens een advertentie gezien van een ziekenhuis in de trant van: nu twee dagen liggen voor de prijs van één? Of, als u nu een nieuwe heup bij ons laat plaatsen, dan krijgt uw partner er gratis ook een? Of, als u toch al door uw eigen risico heen bent, is dit een mooi moment voor een nieuwe knie of een extra bestraling?

Nee hè. Dat soort reclames ziet u nooit. U zou een dergelijke reclame bizar vinden. Terecht. Toch is het wel heel gewoon om dergelijke reclames te zien voor brillen en hoortoestellen. Dagelijks komen ze vele keren langs. ‘Nu gratis een tweede en zelfs derde bril op sterkte. Voor uzelf of voor uw partner.’ En: ‘Bij ons krijgt u uw hoortoestel zonder bijbetaling.’ De handel in brillen en hoortoestellen is duidelijk een uiterst lucratief business model. Ik vraag me af of dat wel past in ons zorgverzekeringsstelsel.

Ziekenhuizen en andere zorgaanbieders klagen regelmatig dat ze (te veel) worden afgeknepen door zorgverzekeraars. Patiënten klagen regelmatig dat het merkmedicijn waar zij de voorkeur aan geven vervangen is door een goedkoper generiek medicijn. Iets meer dan een maand terug hebt u nog kunnen lezen dat patiënten niet meer in een bepaald ziekenhuis terecht konden, omdat het met de zorgverzekeraar afgesproken budget ‘op’ was. Kortom: zorgverzekeraars doen hun uiterste best de zorgkosten in de hand te houden. Dat levert dus ook regelmatig frictie op. Dat is begrijpelijk gezien de tegengestelde belangen van betalende en ontvangende partijen. Daar moeten zorgaanbieders en zorgverzekeraars zich maar uitpolderen. Gezien de kwaliteit van de zorg in ons land gaat dat gemiddeld heel goed.

Des te vreemder dat je handelaren in brillen en hoortoestellen nooit hoort klagen. Dat zijn uiteindelijk toch ook zorgaanbieders. Natuurlijk: gewone brillen vallen niet onder de basiszorgverzekering. Maar weer wel onder de meeste aanvullende zorgverzekeringen. Voor hoortoestellen kent de basiszorgverzekering officieel een eigen bijdrage, maar die handel (pardon, die zorg) is kennelijk zo lucratief dat sommige ‘zorgverleners’ die eigen bijdrage voor hun rekening nemen. Snapt u hoe dat kan?

Ach, u weet het: alle dieren zijn gelijk, maar sommige dieren zijn wat meer gelijk dan anderen.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant

Heeft u vragen?

Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar. Op werkdagen van 08.00 tot 18.00 uur, m.u.v. vrijdag tot 17.00 uur. WhatsApp van 10.00-16.00 uur.

Vraag onze nieuwe studiegids aan

Het complete aanbod voor ambitieuze financieel dienstverleners ligt weer voor u klaar. Benieuwd naar ons volledige aanbod?

Nieuwe inzichten opdoen?

Het vakgebied van de financieel dienstverlener is én blijft flink in beweging. Meebewegen is noodzakelijk om uw waarde voor uw klant te behouden. Onze whitepapers helpen u om uw kennis up-to-date te houden en nieuwe inzichten op te doen.