DSI ESMA Vaardighedenexamen Informeren

Om u een beeld te geven van het type vragen dat u kunt verwachten op het DSI ESMA Vaardighedenexamen ­Informeren vindt u hier een aantal representatieve demo vragen.
 
Casus
Klantgegevens
Echtpaar: Man 46 jaar, Vrouw 45 jaar. (alleen de vrouw is bij de afspraak)
Opleiding: HBO
Burg. Staat: Gehuwd
Beroep: Leraar (m) en Manager (v)
Inkomen: 60.000
Spaarsaldo: 20.000
Portefeuille: € 420.000, passief ingericht, neutraal profiel. De doelstelling is aflossing hypotheek over 15 jaar.
 
Situatieschets
Het rendement op de portefeuille het afgelopen jaar was gemiddeld 3% na aftrek van kosten. Bij de start een jaar geleden was 5% in het vooruitzicht gesteld. Cliënten hebben een afspraak gemaakt om deze situatie te bespreken.
 
Opdracht
Informeer uw cliënten op passende wijze.
 
Vraag 1
Uw cliënt geeft de volgende reactie
Kijk, ik heb er alle begrip voor dat u de rendementen op de verschillende beleggingen ook niet in de hand hebt.
Maar dit is toch echt te gortig. U had dit als expert toch moeten weten. Nu zitten we met de gebakken peren.
Op deze manier zullen we de hypotheek nooit kunnen afbetalen. Hoe verklaart u dit en wat gaat u eraan doen!
Hoe kunt u laten blijken dat u goed luistert naar de vraag van een cliënt?
 
Normantwoord
Deze vraag heeft betrekking op de competentie Luistervaardigheden.
 
In het antwoord van de kandidaat komen de volgende elementen naar voren:
  • Door het stellen van vragen, bijvoorbeeld: “Welke schommeling is voor u wel acceptabel?”.
  • Door in te gaan op reacties, bijvoorbeeld: “Ik schrik van uw reactie. Wat vervelend dat u het zo ervaart”.
  • Samenvatten wat de klant gezegd heeft, bijvoorbeeld: “U geeft aan dat u de hypotheek op deze manier nooit kunt afbetalen”
Competentie ESMA
Luistervaardigheden
 
Vraag 2
Uw cliënt geeft de volgende reactie:
Kijk, ik heb er alle begrip voor dat u de rendementen op de verschillende beleggingen ook niet in de hand hebt.
Maar dit is toch echt te gortig. U had dit als expert toch moeten weten. Nu zitten we met de gebakken peren. Op deze manier zullen we de hypotheek nooit kunnen afbetalen. Hoe verklaart u dit en wat gaat u eraan doen!
 
Wat is het meest klantvriendelijk om te doen?
  1. Het risicoprofiel verhogen, zodat de verliezen goed gemaakt kunnen worden en de hypotheek alsnog afgelost kan worden.
  2. De klant nogmaals uitleggen dat koersschommelingen nou eenmaal bij beleggen horen.
  3. Zorgen dat u in de toekomst vaker contact zoekt met de cliënt, zodat u mogelijke behoeftes voortaan in een vroeger stadium kunt adresseren.
Antwoord
Het juiste antwoord is B.
(1 punt)
 
Competentie ESMA
Klantgerichtheid

Terug naar het overzicht

Be relevant, keep the change

Blijf up to date met de webinar reeks

Webinar: De vernieuwing van zorgplicht

Heeft u vragen?

Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar. Op werkdagen van 08.00 tot 18.00 uur, m.u.v. vrijdag tot 17.00 uur. WhatsApp van 10.00-16.00 uur.

Vraag onze nieuwe studiegids aan

Het complete aanbod voor ambitieuze financieel dienstverleners ligt weer voor u klaar. Benieuwd naar ons volledige aanbod?

Nieuwe inzichten opdoen?

Het vakgebied van de financieel dienstverlener is én blijft flink in beweging. Meebewegen is noodzakelijk om uw waarde voor uw klant te behouden. Onze whitepapers helpen u om uw kennis up-to-date te houden en nieuwe inzichten op te doen.