Melding van incidentonderzoeken opnieuw gestegen

Verzekeraars hebben in 2018 in totaal 5.742 keer melding gedaan van een incidentonderzoek. Dat is een stijging van 9% ten opzichte van het jaar ervoor, aldus cijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV). Opmerkelijk is de toename van de meldingen over stormschade: van 34 valse claims in 2017 naar bijna 80 in 2018.

Ondersteuning van CBV

Als een verzekeraar fraude vermoedt, kan deze een onderzoek instellen. Ook meldt de verzekeraar de incidenten aan het CBV. Het CBV helpt verzekeraars bij de aanpak van fraude en andere vormen van verzekeringscriminaliteit. Belangrijk in de strijd tegen fraudeplegers is de uitwisseling van kennis en informatie. Het CBV beschikt over een centrale database die verzekeraars, politie en justitie kunnen raadplegen. Als het nodig is, kunnen zij bijvoorbeeld aan het CBV vragen of een verdachte persoon bekend is bij een andere verzekeraar. En als meerdere verzekeraars slachtoffer worden van dezelfde criminele groep of van dezelfde vorm van oplichting, dan brengt het CBV bewijsstukken bijeen en kan het een gezamenlijke aangifte opstellen. 

Nieuwe trends

Het CBV voert ook trendanalyses en bestandsvergelijkingen uit. Dit zorgt voor een betere zichtbaarheid van nieuwe of opvallende vormen van criminaliteit. Verder is zo inzicht te verkrijgen in bijvoorbeeld het profiel van fraudeurs. Het CBV deelt deze informatie met de branche, onder andere via ‘CBV-waarschuwingen’. Verzekeraars kunnen hierdoor hun risico’s beter beheersen.

Verbetering opsporing

Meer meldingen betekent niet per se dat er meer fraude gepleegd wordt, aldus het CBV. Wel kunnen verzekeraars door het uitwisselen van informatie beter fraude opsporen.

Huisdierenverzekering

Niet alleen bij stormschade ontdekken verzekeraars steeds vaker fraude. Ook bij zieke huisdieren is dat het geval. De kosten voor een bezoek aan de dierenarts stijgen en daarmee groeit ook de populariteit van de huisdierenverzekering. Als men geen verzekering heeft en hoge behandelkosten van de dierenarts dreigen, dan lijkt het verleidelijk om nog snel een verzekering af te sluiten en daarbij de bestaande ziekteverschijnselen te verzwijgen. Maar het opzettelijk niet-nakomen van de mededelingsplicht bij het aanvragen van een verzekering is wel oplichting van de verzekeraar. En dat kan de eigenaar van het dier duur komen te staan. Niet alleen moet hij de behandelkosten van de dierenarts alsnog volledig betalen; hij kan ook opdraaien voor de onderzoekskosten van de verzekeraar en een registratie in het Extern Verwijzingsregister tegemoetzien.

Meer weten?

Opleidingen

NIBE-SVV heeft verschillende opleidingen die ingaan op verzekeringsfraude:

  • Inleiding Fraudebeheersing Verzekeringsbedrijf
    In deze inleidende opleiding leert u de verschillende vormen van fraude herkennen. Ook verkent u de wettelijke kaders, waarbinnen u kunt en moet handelen als u te maken krijgt met fraude.
  • Coördinator Fraudebeheersing Verzekeringen
    De leergang bereidt u voor op het tijdig herkennen en effectief bestrijden van de vele gedaanten waarin fraude zich kan manifesteren. U krijgt inzicht in de wet- en regelgeving en de rechten en plichten van zowel verzekeraar als klant. Verder ontwikkelt u uw onderzoeksvaardigheden, waardoor u fraude snel herkent en kunt aanpakken.
  • Privacy Awareness
    Deze training is speciaal ontwikkeld voor alle medewerkers in de organisatie die zich bewust moeten zijn van de alledaagse risico’s bij privacygevoelige informatie.
  • Security Awareness
    Deze training biedt inzicht in het brede securitylandschap van wet- en regelgeving, normen, informatiebeveiliging en IT-beveiliging tot het belang van awareness.
  • Masterclass Security en Privacy
    Deze Masterclass gaat in op de nieuwste ontwikkelingen in IT-security en privacy en de praktische toepassingen ervan.
  • Vanaf september nieuw in het aanbod van NIBE-SVV: 1-daagse training Wwft: voor iedereen met klantcontact. Deze laagdrempelige training over de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme is bedoeld voor de zogenoemde ‘first line’ bij financieel dienstverleners, zoals callcentermedewerkers, accountmanagers, accountants, kredietanalisten en advocaten. Kortom, voor iedereen die met klanten te maken heeft. De nadruk ligt op het creëren van bewustwording over nut en noodzaak van de bestrijding van witwassen.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant

Heeft u vragen?

Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar. Op werkdagen van 08.00 tot 18.00 uur, m.u.v. vrijdag tot 17.00 uur. WhatsApp van 10.00-16.00 uur.

Vraag onze nieuwe studiegids aan

Het complete aanbod voor ambitieuze financieel dienstverleners ligt weer voor u klaar. Benieuwd naar ons volledige aanbod?

Nieuwe inzichten opdoen?

Het vakgebied van de financieel dienstverlener is én blijft flink in beweging. Meebewegen is noodzakelijk om uw waarde voor uw klant te behouden. Onze whitepapers helpen u om uw kennis up-to-date te houden en nieuwe inzichten op te doen.