Hoge waardering voor Fintech-webinar met Sjon Post

Voor het webinar ‘Fintech: the next step’ kwamen niet alleen veel aanmeldingen (ruim 850), ook de waardering na deelname bleek hoog. Sjon Post, programmamanager bij Computrain die de deelnemers tijdens het webinar bijpraatte over de ontwikkelingen rondom fintech, werd beoordeeld met een 8,7. De enthousiaste deelnemers zorgden voor veel discussie en ook veel interessante vragen. Te veel om allemaal tijdens het webinar te beantwoorden. Daarom zetten we de belangrijkste niet-behandelde vragen én antwoorden voor u op een rijtje.

Fintech als bedrijf

Vraag: Hoe ziet het verdienmodel van een fintech eruit?
Antwoord: Dat varieert enorm. Het merendeel van de fintech's heeft in eerste instantie geen duidelijk verdienmodel. Deze bedrijven worden volledig door investeerders gefinancierd om een nieuw product of dienst te creëren. Ook zien we veel fintech's die zich niet meer op consumenten richten, maar hun diensten aanbieden aan de traditionele banken en verzekeraars.
 
Vraag: Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor (startende) fintech’s?
Antwoord: Een goede reputatie opbouwen om klanten te werven en vast te houden. Een andere uitdaging is het vergaren van genoeg startkapitaal. De investeringen die nodig zijn, blijven fors. Verder is goed IT-personeel momenteel zeer schaars. Ook hebben de fintech’s te maken met onbekendheid met de traditionele wet- en regelgeving in de financiële sector.
 
Vraag: Op welke manier kan een fintech eenvoudig kapitaal aantrekken?
Antwoord: Er wordt nu fors geïnvesteerd in fintech's, vergelijkbaar met de dotcom-hype uit de jaren ’90 van de vorige eeuw. Ook zijn ICO's (Initial Coin Offerings) in opkomst, een ongereguleerde vorm van kapitaalverwerving die momenteel zeer succesvol is, maar tegelijkertijd ook zeer riskant. Zie:

Vraag: Zijn klanten ook tevreden over de dienstverlening van fintechbedrijven? Is dit al ooit gemeten?
Antwoord: Er zijn inmiddels wat artikelen gepubliceerd hierover. Onder andere deze uit 2015: What Drives Consumer Satisfaction in Banking Today?
Daaruit komt naar voren dat de traditionele Britse banken het minder goed deden dan een aantal nieuwkomers. Ook zien we dat traditionele banken door de opkomst van fintech's genoodzaakt zijn om zich meer te richten op klanttevredenheid. Uit The ForeSee Experience Index (FXI): 2017 Banking Report komt onder andere het volgende naar voren:

  1. Banken rekenen te veel op de loyaliteit van klanten. Slechts 38% van de klanten zegt dat ze zeker hun bank zouden overwegen bij nieuwe diensten als de bank die zou aanbieden. 21% zegt dat ze niet wisselen vanwege de consequenties van wisselen (zoals gemiste betalingen, e.d.). Dus een aanzienlijk percentage blijft bij zijn bank als gevolg van ‘gedwongen winkelnering’.
  2. Jonge klanten zijn minder loyaal: een vijfde van de generatie Z-consumenten is al op z’n minst 1 keer gewisseld van bank in hun korte leven. En bijna de helft van de generatie Z-bankklanten zou van bank wisselen als het net zo makkelijk zou zijn als wisselen van mobiele telefoon.

Fintech en wetgeving

Vraag: Hoe gaan fintechbedrijven om met anti-witwasregelgeving (AML: Anti Money Laundering)?
Antwoord: De wetgeving is nog niet volledig aangehaakt op de nieuwe ontwikkelingen, zie het artikel Innovatie in kredietverstrekking leidt tot nieuwe aandachtspunten voor financiële sector en toezicht.
 
Vraag: Met fintech als groeiende sector groeit ook de behoefte aan controle. Hoe zien jullie de toekomst op het gebied van controle op privacygebied?
Antwoord: Toezichthouders zullen snel hun aanpak moeten verbeteren om de wet- en regelgeving te moderniseren. Het zogenaamde ‘Too Big To Fail’-principe zal niet snel opgaan voor de fintech's. Dit omdat fintech's zich vooral richten op delen van bankfuncties. Het wordt hierdoor ook moeilijker om goed in kaart te brengen welke spelers er actief zijn in een bepaald gebied, en wat hun impact is op het financiële systeem. Ook moet de wet- en regelgeving gemoderniseerd worden. Binnen de PSD2 (Payment Services Directive 2) komt dit onder andere naar voren, zie het artikel Biedt PSD 2 kansen voor FinTech-bedrijven?
PSD2 moet onder andere het Open Banking-principe ondersteunen: zie het artikel Open banking: de (r)evolutie van betalingsverkeer.
Een interessante invalshoek is dat er ook weer fintech's zijn die zich richten op het naleven van de wet- en regelgeving. Zie het rapport van Deloitte RegTech is the new FinTech, How agile regulatory technology is helping firms better understand and manage their risks.
 
Vraag: Is blockchain te verenigen met de GDPR (Europese privacywetgeving), waarin het recht om vergeten te worden is vastgelegd? En is de encryptie van blockchain te vertrouwen met de komst van een kwantumcomputer?
Antwoord: Dit gaat inderdaad tegen het principe van blockchain in. Data kunnen ge-encrypted worden en door het verwijderen van de publieke sleutel niet meer benaderbaar zijn. Maar dit is nog geen structurele oplossing hiervoor. Wat als de sleutel alsnog gevonden of gehackt wordt in een later stadium? Men is hier wel over aan het nadenken, een eerste vorm is hier te vinden: When the right to be forgotten becomes possible on the Ethereum blockchain.
Een interessante insteek is trouwens deze: Start-up zet blockchain in tegen GDPR-problemen. Hierbij bepaalt u zelf als individu met wie u welke data deelt.
 
Vraag: Is PSD2 nu een kans of juist een bedreiging voor fintech’s?
Antwoord: Volgens mij een kans, want door het vrijgeven van betaalgegevens bij banken kunnen fintech's nieuwe diensten bouwen. En ze hoeven niet per se een klant bij een bank weg te halen.

Fintech, banken en de toekomst

Vraag: Moeten de traditionele banken om te overleven en te groeien de transitie maken naar een meer SAAS-model? Dus transitie intern naar de cloud?
Antwoord: Ja, banken zullen zeker hun infrastructuur moeten moderniseren om zich te kunnen meten met fintech's. Het Green Field-principe, waarbij fintech's zonder legacy-systemen kunnen starten, is een van de grote voordelen die fintech's hebben.
 
Vraag: Welke ontwikkelingen van fintech verwacht je door de combinatie met blockchaintechnologie? Beperkingen en extra mogelijkheden?
Antwoord: In de toekomstvisie die blockchainaanhangers, maar ook het IMF, hebben, zal dit leiden tot een complete herijking van het financiële stelsel en zal het de functie van de traditionele banken overnemen. Zie IMF Head: Bitcoin and Cryptocurrencies Will Replace Banks . Er zijn echter nog veel uitdagingen voor blockchain. Dit onder andere op het gebied van beveiliging in combinatie met Quantum Computing, het opschalen van blockchains en het koppelen van blockchains.
 
Vraag: Fintechbedrijven lossen eigenlijk een vraag van de markt op. Wij hebben een probleem, zij bieden de oplossing. Wat is de toekomst van fintechbedrijven wanneer alle vragen beantwoord, dan wel alle data zijn uitgekristalliseerd?
Antwoord: Op dit moment hebben de fintech's en de traditionele banken en verzekeraars elkaar hard nodig. De traditionele banken en verzekeraars hebben meer bereik, ervaring en veelal nog een betere reputatie. Ook zijn veel mensen niet snel geneigd om volledig over te stappen naar bijvoorbeeld een nieuwe bank. Hierdoor zien we dat veel fintech's zich zijn gaan richten op diensten voor de traditionele sectoren en minder op de consumentenmarkt. De traditionele sector zal hierdoor steeds meer afhankelijk worden van deze fintech's of zal zijn eigen informatievoorziening moeten moderniseren om hetzelfde niveau te bereiken. Anderzijds moeten de fintech's zichzelf steeds meer bewijzen en zullen de investeerders een gezond verdienmodel gaan eisen. Dit zal het voorbestaan van veel fintech's bedreigen. De traditionele sector zal zich zorgen maken wanneer ze onvoldoende kunnen moderniseren op IT-gebied en wanneer er een techbedrijf komt die de gehele functie van een bank of verzekeraar kan bieden en verbeteren. Denk hierbij aan Amazon, Google of Alibaba.
 
Vraag: Hoe kijk je aan tegen de fintech’s van de grootbanken zoals bijvoorbeeld Tikkie, Prospery? Deze lijken vaak vergeten te worden.
Antwoord: Tikkie is een goed voorbeeld van een succesvol product vanuit een traditionele bank. ING had Twyp, wat niet succesvol was in Nederland maar wel in Spanje. Ik verwacht dat de traditionele banken en fintech's steeds meer naar elkaar toe groeien. Zo leveren steeds meer fintech's meer B2B-oplossingen voor banken. Anderzijds zullen de banken ook sneller nieuwe producten en diensten proberen te lanceren zoals Tikkie en Twyp.
 
Vraag: Er wordt gezegd dat fintech’s sneller en goedkoper zijn, maar is dat wel zo? Is het niet zo dat zij door PSD2 (teveel) worden geholpen? Banken worden immers verplicht gesteld om direct en gratis informatie te verstrekken aan een fintechbedrijf.
Antwoord: Dit is vooral hoe fintech's zich profileren. En in zekere mate kunnen ze ook goedkoper zijn, omdat ze minder personeel en kantoren hebben, en geen legacy-systemen bezitten. Maar er zal toch geld verdiend moeten worden. Het is hierdoor de verwachting dat de prijzen van veel fintech's voor diensten en producten nog aanzienlijk zullen stijgen. 
 
Vraag: Waarom werken verzekeraars niet meer samen met fintechorganisaties? Is dat gebrek aan durf, innovativiteit? Ik ken nog geen succesvolle initiatieven eigenlijk in Nederland.
Antwoord: Verzekeraars kijken steeds meer naar fintech's. Centraal Beheer Achmea doet dit onder andere door Lab55. Hiervoor stellen ze ruimte in hun hoofdkantoor beschikbaar voor startups en zzp'ers.

Webinar terugkijken?

Heeft u het webinar gemist? Geen probleem. U kunt het on demand terugkijken, waar en wanneer u dat wilt. 

Next Academy

Wilt u zich verder verdiepen in fintech? Kijk dan eens bij de Next Academy. In de Next Academy vindt u verschillende opleidingen die ingaan op de trends en innovaties in de financiële wereld en die aansluiten bij toekomstige ontwikkelingen.
 
N.B. op 31 januari 2018 gaat de training Blockchain van start bij NIBE-SVV. Er zijn nog een paar plaatsen beschikbaar.

Deel dit artikel
Wellicht ook interessant

Op Woensdag, 13 December, 2023, 10:55

Duurzaamheid in de financiële sector: een onmisbare trend voor 2024

Vorige maand bespraken we de top 7 trends in de financiële dienstverlening, waarvan duurzaamheid er één is. Het blijkt een onmisbare trend te zijn. Hoewel er al jaren aandacht wordt besteed aan ESG en duurzaamheid, wijst de website Duurzaam Ondernemen erop dat de sector nog steeds voor aanzienlijke uitdagingen staat.

Lees verder
Heb je vragen?
Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar. Op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur. WhatsApp van 10.00 tot 16.00 uur.
Schrijf je in voor de Nieuwsbreak
Ontvang maandelijks het laatste nieuws uit de financiële sector en van NIBE-SVV in je mailbox.
Incompany mogelijkheden

Wil je met je team, afdeling of organisatie je kennis en vaardigheden vergroten? Volg samen een training uit ons uitgebreide aanbod. Ook maatwerk mogelijk!