Bestwil



Eigenlijk weet u het wel. Zodra het woord ‘bestwil’ valt, moet iemand iets doen of laten dat hij zelf niet bedacht heeft. Maar ja, is dan het argument: het is voor je eigen …..

Daar moest ik aan denken toen ik vorige week een artikel las met als kop: ‘Kat moet worden geholpen’. U weet dan wel wat er bedoeld wordt. Of de kat zich na afloop echt geholpen voelt, kunt u waarschijnlijk afleiden uit het feit of u zich ook geholpen zou voelen als iemand ongevraagd (althans niet door u gevraagd) die handelingen bij u zou hebben verricht. Niettemin werd in het betreffende krantenartikel uitvoerig betoogd dat het ‘helpen’ in het belang is van kat of poes zelf. Om te voorkomen dat (ik citeer) ‘poezen ongewenst zwanger thuiskomen’. (Ongewenst? Door wie ongewenst?) En poezen en katers (volgend citaat) ‘hebben uiteindelijk een relaxter leven’. Al voor de #metoo-discussie was mij duidelijk dat deze argumenten in bepaalde gevallen ook voor mensen kunnen gelden, maar toch vind ik dat we mensen maar niet ongevraagd op die manier moeten ‘helpen’.

Nu hoort u mij niet pleiten voor het verbieden van sterilisatie van katten en poezen (of andere huisdieren). Maar ik wil wel pleiten voor het bewustzijn dat degene die zoiets laat doen niet het dier helpt, maar zichzelf. Daar is – bij dieren – niets op tegen, zolang het maar professioneel gebeurt.

Overal waar mensen meningen mogen uiten kom je bestwilartikelen tegen. Fysiotherapeuten en psychiaters vinden het in het belang van de volksgezondheid dat er meer van hun handel in de basisverzekering moet, Schiphol roept dat onze economie eraan gaat als het aantal vluchten niet omhoog mag en levensmiddelenfabrikanten stellen dat een vrijwillige gedragscode ter bestrijding van hoge zout-, vet- en suikergehaltes beter werkt dan een belastingheffing op dat spul. Ook de financiële dienstverlening blinkt uit in bestwilartikelen: verzekeraars vinden dat het overstromingsrisico verplicht verzekerd zou moeten worden, adviseurs vinden dat de klant niet zonder advies kan en contraexperts wijzen op het belang dat de klant heeft bij het benoemen van een eigen deskundige. Daar is allemaal niets op tegen.

Want heel vaak geldt dat bestwil ook echt bestwil is. Dat het voor de klant, het volk, de maatschappij ook echt beter is. Maar ‘vaak’ is niet altijd. Daarom blijft het nodig dat iedereen die zoiets roept zich realiseert dat er tegelijk, en misschien wel in hoofdzaak, een tweede belang is: het eigen belang. Ook niets mis mee. Zo lang het maar niet ontaard in een bestwil dat suggereert dat de kat echt geholpen is, als hij ‘geholpen’ is.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant

Heeft u vragen?

Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar. Op werkdagen van 08.00 tot 18.00 uur, m.u.v. vrijdag tot 17.00 uur. WhatsApp van 10.00-16.00 uur.

Vraag onze nieuwe studiegids aan

Het complete aanbod voor ambitieuze financieel dienstverleners ligt weer voor u klaar. Benieuwd naar ons volledige aanbod?

Nieuwe inzichten opdoen?

Het vakgebied van de financieel dienstverlener is én blijft flink in beweging. Meebewegen is noodzakelijk om uw waarde voor uw klant te behouden. Onze whitepapers helpen u om uw kennis up-to-date te houden en nieuwe inzichten op te doen.