Over NIBE-SVV

Over NIBE-SVV

Vaardighedentoets DSI Vermogensbeheerder (particulier) 2

Situatie

Cliënt (man, 46 jaar, getrouwd) heeft eerder die week contact gezocht met de bank. Is verder onbekend en is samen met zijn vrouw retail cliënt. Ze hebben een en/of –rekening waarmee ze alle betalingen regelen. Bij de afspraak heeft hij aangegeven dat hij en zijn vrouw een erfenis ontvangen hebben van rond de € 175.000 en hier wat mee willen gaan doen. 

Opdracht

Reageer op de cliënt en diens wens.

Competenties

  • Luistervaardigheden
  • Oordeelsvorming
  • Assertiviteit

Luistervaardigheden

De beheerder heeft begrepen dat de cliënt een erfenis heeft gekregen en koppelt dit terug.

Oordeelsvorming

De beheerder schat het risico van de wens van de cliënt goed in, en gaat er niet op in.

Assertiviteit

De beheerder durft duidelijk stelling te nemen en de aanwezigheid van de andere rekeninghouder te wensen alvorens in te gaan op de wens.

 

Positief scenario Negatief scenario
De beheerder koppelt aan de cliënt terug dat deze een erfenis heeft gekregen, inclusief de hoogte ervan (!) en dat hij er offensief mee wil gaan beleggen (luistervaardigheden). De beheerder noemt verder de risicobeleving als een argument voor zijn oordeel niet op de wens van de cliënt in te gaan en noemt de mogelijkheden die hij wel ziet (de beide rekeninghouders in de spreekkamer). Hij stelt aan het einde “daar heb ik uw vrouw echt bij nodig” en dit is een mooi voorbeeld van assertief gedrag. De beheerder heeft niet goed geluisterd, en noemt het winnen van de loterij en het bedrag. Beiden zijn foutief. Verder neemt hij, ondanks de en/of rekening, de man mee en stippelt de weg langs naar het offensieve profiel (“u voelt zich er prettig bij…”). Kortom het niet meenemen van de andere rekeninghouder en het meegaan met het offensieve beleggingsprofiel zijn voorbeelden van hoe het niet moet.

Be relevant, keep the change

Blijf up to date met de webinar reeks

Webinar: Actualiteiten sociale zekerheid

Heeft u vragen?

Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar. Op werkdagen van 08.00 tot 18.00 uur, m.u.v. vrijdag tot 17.00 uur. WhatsApp van 10.00-16.00 uur.

Vraag onze nieuwe studiegids aan

Het complete aanbod voor ambitieuze financieel dienstverleners ligt weer voor u klaar. Benieuwd naar ons volledige aanbod?

Nieuwe inzichten opdoen?

Het vakgebied van de financieel dienstverlener is én blijft flink in beweging. Meebewegen is noodzakelijk om uw waarde voor uw klant te behouden. Onze whitepapers helpen u om uw kennis up-to-date te houden en nieuwe inzichten op te doen.